KATSU KANAI  GOOD-BYE  NAGISA OSHIMA  ČOVJEK KOJI JE OSTAVIO OPORUKU NA FILMU  TÔKYÔ SENSÔ SENGO HIWA  東京戦争戦後秘話  THE MAN WHO LEFT HIS WILL ON FILM  MASAO ADACHI  ŽENSKA SREDNJOŠKOLSKA GERILA  JOGAKUSEI GERIRA  女学生ゲリラ  FEMALE STUDENT GUERILLA  KATSU KANAI  KRALJEVSTVO ÔKOKU  王国  THE KINGDOM









  KATSU KANAI  GOOD-BYE  NAGISA OSHIMA  ČOVJEK KOJI JE OSTAVIO OPORUKU NA FILMU  TÔKYÔ SENSÔ SENGO HIWA  東京戦争戦後秘話  THE MAN WHO LEFT HIS WILL ON FILM  MASAO ADACHI  ŽENSKA SREDNJOŠKOLSKA GERILA  JOGAKUSEI GERIRA  女学生ゲリラ  FEMALE STUDENT GUERILLA  KATSU KANAI  KRALJEVSTVO ÔKOKU  王国  THE KINGDOM










































  FILMSKE MUTACIJE: RADIKALNI KRAJOLIK U JAPANU  日本における政治的風景  FILM MUTATIONS: RADICAL LANDSCAPE IN JAPAN

Filmske mutacije: festival nevidljivog filma u partnerstvu s Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu pozivaju na svibanjski vikend u Radikalnom krajoliku japanskog revolucionarnog filma stvaranog krajem 1960-ih i početkom 1970-ih s filmovima Nagise Oshime, Masaoa Adachija i Katsua Kanaija. U žarište dvodnevnog programa u Gorgoni, 3. i 4. svibnja 2024. s početkom u 19 sati, stalni mutacijski filmolog Go Hirasawa smjestio je jedan od formalno najradikalnijih i najrefleksivnijih filmova beskompromisnog ikonoklaste Nagise Oshime Čovjek koji je ostavio oporuku na filmu (1970.), ujedno središnje iskustvo teorije krajolika. Teorija krajolika – fukerion 風景論 –  bila je glavna tema umjetničkih politika u onodobnoj militantnoj intelektualnoj javnoj sferi u Japanu, čije je paradoksalno rastojanje utemeljio filmski teoretičar Masao Matsuda, a paradigmatski razradio filmom A.K.A. Serijski ubojica (1969.) redatelj Masao Adachi te scenarist Mamuru Sasaki i fotograf Takuma Nakahira kao novu teoriju politike i revolucije koja je snimala strukturu državne moći u krajolicima svakodnevice.

Izvorni naslov Oshimina filma-enigme Tokyo senso sengo hiwa upućuje na tajnu pripovijest nakon “Tokijskog rata”, kao i raniji naslov Tokijski rat: Poslije rata povjerljivo s podnaslovom Priča o mladiću koji je ostavio oporuku na filmu. Rat krajolika izravno se odnosi na studentske frakcije, gerilske akcije i sukobe s policijom u gradskim masovnim prosvjedima krajem 1960-ih, poznate kao “Tokijski rat” i “Rat u Osaki”. O tome Matsuda govori: Zašto su japanski studenti proglasili “ratovima” ono što su francuski studenti zvali svibanjskim zbivanjima? Mladi, progresivni studenti u Japanu prolaze od situacije izuzetne bitke usmjerene prema nepostojećoj utopiji, do svakodnevne bitke otpora i prevladavanja postojećeg krajolika.

Masao Adachi, scenarist, pjesnik, teoretičar, politički zatvorenik i nadrealist militantnog filma u neočekivanoj subverziji filma krajolika i studentskog prosvjednog zajedništva logikom ero-guro-nansensu oslobađa japanske gerila djevojke odgojne tiranije u filmu Ženska srednjoškolska gerila (1969.), žanrovskom prevratu pinku filma i tinejdžerske seksualnosti, a ujedno i vlastite kritičke i revolucionarne svestranosti. Adachijeve osobne politike krajolika pratimo od prvih programa EROS+POLITIKA u sklopu Filmskih mutacija 2008., sve do recentnog re-enactmenta aktualnosti, atentanta na bišeg japanskog premijera Shinza Abea REVOLUTION+1 (2022.).

Prijelaz od teorije krajolika prema stanjima filma psihodelije koja će zaokupiti ovogodišnje Mutacije najavljuju druga dva dijela Trilogije nasmiješene Mliječne staze Katsua Kanaija, jednog od najinventivnijih filmaša vizualnih poema u povijesti japanskog filmskog undergrounda, a gotovo nevidljivih izvan Japana. Prvi dio, Arhipelag pustoši (1969.), nadrealno poglavlje “Ljudi” japanskog poraća sa članovima Teatra undergrounda i Avangardne performans trupe, prikazali smo u utopijskom programu 2017., a sada prikazujemo dva filma: poglavlje “Zemlja” pod naslovom Good-bye (1971.), film ceste prema osobnom i kolektivnom metalurškom podrijetlu u Koreji pod vojnom diktaturom i poglavlje “Nebo” –  Kraljevstvo (1973.) u kojem pjesnika koji se prodao svome vremenu bog Kronos izbacuje na Otočje Galapagos. 



Go Hirasawa je filmski povjesničar, predavač, urednik brojnih filmoloških knjiga i kustos s posebnim istraživačkim zanimanjem za radikalne prakse japanskog filma 1960-ih i 1970-ih, teoriju krajolika, filmski underground i prošireni film. Organizirao je mnoge retrospektive i izložbe u Japanu i svijetu, kao i niz programa Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma, od kojih ističemo dolazak Kojija Wakamatsua 2008., retrospektivu Seijuna Suzukija 2012. i mnoge druge. Predavao je na Odsjeku za umjetničke studije na Sveučilištu Meiji Gakuin, na Sveučilištu Columbia, Goldsmiths, Sveučilištu New York. Njegova recentna antologija Expanded Cinema and Intermedia: Critical Texts of the 1960s (su-urednici: Ann Adachi-Tasch i Julian Ross) objavljena je 2020. i kustos je programa Japanese Cinema Expanded u Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku 2021.

Filmske mutacije: festival nevidljivog filma su filmološki projekt o politikama filmskog kustostva nakon stoljeća filma i promišljanju modusa prijenosa sustava slika, znanja i memorije filmskog dispozitiva u digitalnom dobu. Politika projekta je povezivanje povijesnih filmskih avangardi sa suvremenim umjetničkim i diskurzivnim praksama u različitim prikazivačkim i izvedbenim kontekstima. Projekt je pokrenula filmologinja i izvedbena umjetnica Tanja Vrvilo u Zagrebu 2007. godine na temelju esejističke korespondencije objavljene u filmsko-književnom časopisu Trafic koji je koncipirao Serge Daney, s autorima pisama Movie Mutations: Pisma neke djece nekoj djeci 1960-ih.

Projekte umjetničke organizacije Film-protufilm podržavaju: Hrvatski audiovizualni centar, Ministarstvo kulture i medija RH, Ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Zaklada Kultura nova i Language Barrier Production.

Posebna zahvala za filmove i fotografije: Go Hirasawa, Masao Adachi Screening Committee, Katsu Kanai –  Kanai Katsu Production, Oshima Productions Ltd.


Tanja Vrvilo